Právní  Osvěta
...v oblasti lékařské posudkové služby a témat okolo
Invalidní důchod
Invalidní důchody
12.10. 2024 - Martin Prymus - Skupina Občanské Spravedlnosti

Invalidní důchody, aneb první a asi nejvíce pro nás palčivé téma. Jelikož se zde jedná o návazný odkaz na předmluvu, úvod tématu zdejší právní osvěty i zde si pomohu nejen odkazem na disertační práci Mgr. Trčkové. Pokud tedy o invalidní důchod žádáte či jen plánujete žádat, je minimálně tento obecný odkaz, tím prvním kam zavítat. Naleznete tam opravdu komplexní informace včetně podmínek nároku, podání žádosti a k ní potřebné doklady a tiskopisy, popis řízení o nároků, lhůty a vydávání rozhodnutí, výpočet samotných dávek, možnosti nesouhlasu s rozhodnutím včetně opravných prostředků a další související informace k tématu se vztahující. Co se přímo invalidních důchodů týče, doporučuji také odkaz přímo na ČSSZ pod tímto odkazem, tam se konkrétnímu tématu věnující výhradně a snad ještě více dopodrobna.

Na základě zmíněného pak již zde s tématem spjatou základní „technikálii“, zběžný popis kontextu pojmu samotného asi více rozvádět nebudu. Naopak rád bych se věnoval řekněme výkladu konkrétních právních předpisů s invalidním důchodem a invaliditou spjatou, zejména pak těch zákonů a jejich částí, jenž LPS ČSSZ či MPSV vůči nám často zneužívají a záměrně překrucují. V takto vymezeném kontextu konkrétních právních předpisů k invalidním důchodům vázaným lze říci, že podmínky nároku na invalidní důchod stanoví zákon o důchodovém pojištění č. 155/1995 Sb. ve znění pozdějších předpisů a na něj návazná vyhláška č. 359/2009 Sb. stanovující procentní míry poklesu pracovní schopnosti a náležitosti posudku o invaliditě, kdy vyhláška upravuje také posuzování pracovní schopnosti pro účely invalidity. Oba zákonné předpisy jsou důležité, kdy však u svého popisu začnu nejprve výkladem zákona samotného s návazností na již zmíněnou a velmi důležitou vyhlášku. Jako vsuvku pak v blogu, nyní v plánu, vložím strohý výklad tzv. "jednání na referátu lékařské posudkové služby."

Jak jsem již uvedl výše, zákon č. 155/1995 Sb. ve znění pozdějších předpisů je pro nás ve věcech invalidního důchodu velice klíčový, kdy stanovuje řadu klíčových termínu a podmínek s invalidními důchody přímo související. Co se jeho struktury týče je v něm pro nás kromě úvodu samotného, části první a druhé věnující se úvodnímu ustanovení a účasti na pojištění samotném, důležitá část třetí ustanovující doby pojištění, náhradní doby a výpočtové základy. Z této třetí části je pak pro nás „neúspěšné žadatele“ či jen žadatele o přezkum zdravotního stavu, invalidní důchod, důležitý § 25 ustanovující pojem pracovní úraz a nemoc z povolání, a neméně důležitý § 26 a jeho definice dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu. Důležité jsou také navazují podmínky nároku na invalidní důchod ustanovené v § 38, který pak pokračuje na asi nám všem známý a klíčový § 39, u kterého bych se rád pozastavil. Zde ho také níže rozvedu v konkrétní citaci znění zákona, kdy jej v odstavci 4 kurzívou doplním o praktické podněty hodné pozornosti při např. námitkovém řízení.


§ 39 Zákon – podmínky nároku na invalidní důchod

Klíčový paragraf jmenovaného zákona, jen kromě asi nám všem již známého rozmezí procentuálního rozptylu jednotlivých stupňů poklesu pracovní schopnosti odst. 1 a odst. 2 citované zde:

(1): Pojištěnec je invalidní, jestliže z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu nastal pokles jeho pracovní schopnosti nejméně o 35 %.

(2): Jestliže pracovní schopnost pojištěnce poklesla

a) nejméně o 35 %, avšak nejvíce o 49 %, jedná se o invaliditu prvního stupně,
b) nejméně o 50 %, avšak nejvíce o 69 %, jedná se o invaliditu druhého stupně,
c) nejméně o 70 %, jedná se o invaliditu třetího stupně.

(3): Pracovní schopností se rozumí schopnost pojištěnce vykonávat výdělečnou činnost odpovídající jeho tělesným, smyslovým a duševním schopnostem, s přihlédnutím k dosaženému vzdělání, zkušenostem a znalostem a předchozím výdělečným činnostem. Poklesem pracovní schopnosti se rozumí pokles schopnosti vykonávat výdělečnou činnost v důsledku omezení tělesných, smyslových a duševních schopností ve srovnání se stavem, který byl u pojištěnce před vznikem dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu.

(4): Při určování poklesu pracovní schopnosti se vychází ze zdravotního stavu pojištěnce doloženého výsledky funkčních vyšetření; přitom se bere v úvahu,

a) zda jde o zdravotní postižení trvale ovlivňující pracovní schopnost,

b) zda se jedná o stabilizovaný zdravotní stav,
Zde u tohoto bodu pozor, kdy posudkoví lékaři jej velmi často zneužívají. Samotný pojem stabilizovaný zdravotní stav je následně definovaný dále v tomto textu, konkrétně odstavci 6 téhož zákona, kdy je také velmi individuální a naplnění jeho podstaty byste měli ideálně konzultovat se svým praktickým či odborným lékařem. Stabilizovaný zdravotní stav však rozhodně není automaticky ten lékaři LPS prezentovaný, opřený o z kontextu vyjmuté sdělení odborného lékaře v jeho lékařských nálezech tam zaznamenaného jako „pacient stabilní“. Proto konzultujte a ptejte se svého lékaře, kdy jen takto bude připraveni na případnou přímou či následnou „námitkovou“ konfrontaci s posudkovým orgánem LPS či úřadem zejména ČSSZ samotným.

c) zda a jak je pojištěnec na své zdravotní postižení adaptován,
Podobně jako u výše uvedeného stabilizovaného zdravotního stavu problém bývá také s výkladem pojmu tzv. adaptace na postižení. I tento pojem je zde ustanoven v níže uvedeném v odstavci 7 téhož zákona, kdy i zde byste onu adaptaci měli ideálně konzultovat se svým praktickým či odborným lékařem jenž by své postřehy, poznatky měl ideálně zaznamenat do jím psaného lékařského nálezu.

d) schopnost rekvalifikace pojištěnce na jiný druh výdělečné činnosti, než dosud vykonával,
Opět lékaři LPS poměrně často využívaná obezlička, kdy však i zde je v případě zvlášť těžkých řekněme cyklicky záchvatovitých onemocnění, nejen, určitá možnost obrany. V návazné vyhlášce č 359/2009 Sb., neboli vyhlášce o posuzování invalidity tam konkrétně § 5 ustanovující způsob zhodnocení a využití zachované pracovní schopnosti u invalidity prvního a druhého stupně se u písmene b hodnotí je-li pojištěnec, posuzovaný schopen rekvalifikace. Ve většině případů teoretický rekvalifikace zřejmě možná bude, však u jistých konkrétních případů, individuálních diagnóz je-li rekvalifikace nemožná je zde i prostor pro argumentaci s cílem získat invaliditu ve stupni třetím, nejvyšším. Výčet postižení, nemocí a projevů nemocí je zde těžko plošně určit, také je velmi individuální, však určitá častá záchvatovitá onemocnění by zde šanci na úspěch mít mohla. Podstatou mého upozornění je však kontrola a vážnost sdělení lékařů LPS k danému bodu, kdy jimi často obdobně vyřčená věta ala „Posuzovaný je schopen rekvalifikace“ bez dalšího relevantního odůvodnění nemusí a často neodpovídá skutečnosti, čímž je také napadnutelná.

e) schopnost využití zachované pracovní schopnosti v případě poklesu pracovní schopnosti nejméně o 35 % a nejvíce o 69 %,
Tento bod pak navazuje na níže popsanou vyhlášku č. 359/2009 Sb., neboli vyhlášku, kterou se stanoví procentní míry poklesu pracovní schopnosti a náležitosti posudku o invaliditě a upravuje posuzování pracovní schopnosti pro účely invalidity.

f) v případě poklesu pracovní schopnosti nejméně o 70 % též to, zda je pojištěnec schopen výdělečné činnosti za zcela mimořádných podmínek.
U tohoto bodu se pak bude jednat o korelaci § 6 vyhlášky 359/2009 Sb., jenž zcela mimořádné podmínky definuje: „Zcela mimořádnými podmínkami, za nichž je pojištěnec schopen výdělečné činnosti v případě poklesu pracovní schopnosti nejméně o 70 %, se rozumí zásadní úprava pracovních podmínek, pořízení a využívání zvláštního vybavení pracoviště, zvláštní úpravy stávajících strojů, nástrojů, používání zvláštních pracovních pomůcek nebo každodenní podpora nebo pomoc na pracovišti formou předčitatelských služeb, tlumočnických služeb nebo pracovní asistence.“ Zda se pak do této právní úpravy Vaše postižení „vejde“ je otázkou, však i zde obezřetnosti třeba.

(5): Za zdravotní postižení se pro účely posouzení poklesu pracovní schopnosti považuje soubor všech funkčních poruch, které s ním souvisejí.

Zde velký pozor, postižení jako taková se nesčítají, (dle § 2 vyhlášky 359/2009 Sb., tam zejména odst. 3) však soubor poruch související s daným jedním posuzovaným postižením musí býti do posouzení zahrnuty! Příklad např. u narkolepsie, jednotlivé diagnózy však s řadou další poruch a projevů řádně znesnadňujících běžný život, kdy narkolepsie je autoimunitní onemocnění projevující se neurologickými projevy zejména nadměrné denní spavosti, ale také kataplexie, hypnagogických halucinací, spánkovou obrnou aj. příznaků. V praxi se však posuzuje jen nadměrná denní spavost, kdy další poruchy jsou neprávem bagatelizovány což se zcela jistě děje i u jiných diagnóz. Konkrétně toto opět plošně těžko určit, kdy o svých funkčních poruchách svého postižení víte nejlépe sami. Pokud však veškeré projevy dalších poruch souvisejících s konkrétním postižením LPS neuzná či je neřeší, je dobré vše na rovinu prokonzultovat se svým lékařem specialistou, kdy je také ideální ať Vám jednotlivé poruchy odborně odůvodní a vypíše přímo do lékařského nálezu jim vydaného. Rozhodně se však nespokojte s výrokem „subjektivního pocitu“ např. bolesti, jenž posudkoví lékaři rádi zneužívají. Ona ta bolest totiž není jen „subjektivním pocitem“, výmyslem postiženého, je skutečna a má určité příčiny, které by měl umět Váš specialista odůvodnit. Bolest jako taková je dalo by se říci "negativní zpětná vazba" těla, kdy je to indikátor čehosi co není v pořádku či běžné normě. Proto argumentace subjektivity je zde od posudkových lékařů minimálně nevhodná.


(6): Za stabilizovaný zdravotní stav [odstavec 4 písm. b)] se považuje takový zdravotní stav, který se ustálil na úrovni, která umožňuje pojištěnci vykonávat výdělečnou činnost bez zhoršení zdravotního stavu vlivem takové činnosti; udržení stabilizace zdravotního stavu může být přitom podmíněno dodržováním určité léčby nebo pracovních omezení.

(7): Pojištěnec je adaptován na své zdravotní postižení [odstavec 4 písm. c)], jestliže nabyl, popřípadě znovu nabyl schopností a dovedností, které mu spolu se zachovanými tělesnými, smyslovými a duševními schopnostmi umožňují vykonávat výdělečnou činnost bez zhoršení zdravotního stavu vlivem takové činnosti.

(8): Procentní míra poklesu pracovní schopnosti se určuje v celých číslech.

|||||| POZN.: ||||||
K výše zmíněnému pak velmi doporučuji prostudovat také metodiku ke změnám v posuzování invalidity od 1. 1. 2010 a jejich důsledkům pro postupy PK MPSV, kde jsou výše popsané body § 39, nejen, dále pečlivě rozvedeny. Zdroj metodického posudku pak naleznete zde, přímo na webu MPSV: pod tímto odkazem (odkaz je aktuální k 5.4. 2024).
|||||||||||||



K zákonu č. 155/1995 Sb. však také neopominutelně patří pro nás důležitý § 40 ustanovující potřebnou dobu sociálního pojištění pro nárok na invalidní důchod včetně § 41 ustanovující výši důchodu samotného, kdy ve zmíněném paragrafu najdete přehled základní výměry a procentních výměr za každý celý rok pojištění v závislosti na stupni invalidity. V souvislosti s těmito dvěma paragrafy či spíše s výpočtem důchodů (nejen těch invalidních) nemám příliš zkušeností, kdy i tato řekněme činnost je věcí komplexnější, přičemž na detailnější rozbor zde ani dostatečný prostor není. Bude-li však zájem k této problematice se vrátím, kdy pokud budu moci pokusím se pomoci i individuálně či formou odkazu.


Invalidita zpětně

Mimo vše zmíněné v kontextu výše uvedeného zákona o důchodovém pojištění, rád bych ještě takto upozornil na řekněme problematiku zpětné výplaty invalidního důchodu či zpětné invalidity obecně. Primárně se jedná o § 55, který ustanovuje nárok na výplatu důchodu, který podle tam uvedeného odst.1 nezaniká, kdy však pozor z části zaniká jeho výplata uplynutím pěti let ode dne, za který důchod nebo jeho část náleží. Na toto pozor, kdy v praxi to pak znamená, že i když máte zpětně nárok na důchod déle než pět let, vyplacen Vám bude zpětně jen pět let od podaní žádosti. Samozřejmě pokud však vedete soudní či řekněme s ním návazný souhrný správní spor trvající déle než ono pěti leté období, bude při jeho úspěšném završení, ne však automaticky, vyplacen invalidní důchod i nad tento pěti letý rámec. Proto také doporučuji odvolávejte se, suďte se a žádné podání o přezkum zdravotního stavu nezahazujte! S každým dalším podáním totiž začínáte takříkajíc znova, kdy tohoto jsou si vědomi i posudkoví lékaři, kteří invaliditu rádi a evidentně někdy i účelově přiznávají až po uplynutí potřebné doby pojištění pro nárok na invalidní důchod. V těchto případech sice často dojde k uznaní invalidity, ale bez nároku na invalidní důchod, který Vám bez potřebné doby pojištění ČSSZ nevyplatí. Zmíněné platí pouze je-li postižený dlouhodobě nezaměstnaný či si pojištění nehradí sám, či není již v důchodovém věku s výplatou důchodu starobního apod. Tato situace také většinou při situacích zpětného nároku na invaliditu vzniká, kdy je markantní zejména u osob trpících dlouhodobými chronickými zdravotními obtížemi, které se snaží tyto osoby řešit samy či za podpory rodiny. Zejména však u těchto případů a takto zranitelné skupiny osob postižených tzv. plíživým onemocněním často psychického či autoimunitního rázu, je důležité žádat i o tzv. zpětné prošetření zdravotního stavu a důsledně dbát na správnosti stanoveného data vzniku invalidity zpětně k době skutečného vzniku onemocnění, či lépe řečeno prokázané invalidity. Jen takto lze dosáhnout na objektivní výši invalidního důchodu, byť LPS, IPZS či ČSSZ takto často nečiní, kdy evidentně dělá vše proti. Není to sice úplným pravidlem, ale v kontextu také zde dále rozvedené účelovosti posuzování našich zdravotních stavů v souvislosti s poklesem naší práceschopnosti, se i toto často děje. Stačí se připojit do naší komunitní facebookové skupiny „Postižení proti ČSSZ“, kdy nejen zde popsaných případů je tam více než požehnaně.

Na závěr k tématu zpětného určení data vzniku invalidity přidávám pár odkazů, také v kontextu dále rozebíraných opravných prostředků a jejich naplnění:

METODICKÝ POKYN MPSV - Datum vzniku, změny stupně nebo zániku invalidity
OMBUDSMAN - Určení data vzniku invalidity bude více respektovat vývoj zdravotního stavu

Při samotné žádosti o důchod, jakýkoliv, si pak vždy dejte pozor na zápočtové listy a jejich evidenci, kdy si také doporučuji zažádat tzv. informativní osobní list důchodového pojištění, jenž je dále rozveden na oficiálním webu:
ČSSZ - Informativní osobní list důchodového pojištění

Vyhláška č. 359/2009 sb. - vyhláška o posuzování invalidity

Jak jsem již zmínil v úvodu této kapitoly, mimo výše zmíněný zákon č. 155/1991 Sb. ve znění pozdějších předpisů bych se rád zastavil také u pro nás velmi klíčové vyhlášky č. 359/2009 Sb., jenž je „...vyhláška, kterou se stanoví procentní míry poklesu pracovní schopnosti a náležitosti posudku o invaliditě a upravuje posuzování pracovní schopnosti pro účely invalidity (vyhláška o posuzování invalidity)“. Co se jejího znění týče je důležitá takřka celá, kdy rozhodně stojí za detailnější prostudování např. zde pod tímto odkazem, zejména také v návaznosti na již výše zmíněné, a také návazné na metodický pokyn "závazný k posuzování invalidity lékaři LPS". Důležité jsou pak ve vyhlášce uvedené kapitoly jednotlivých postižení, kdy pokud zdravotní postižení, jenž je příčinou dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu není uvedeno ve vyhlášce samé, stanoví se procentní míra poklesu pracovní schopnosti podle takového zdravotního postižení, které je s ním funkčním dopadem nejvíce srovnatelné. Co se přílohy vyhlášky samotné týče dalo by se říci, že je poměrně striktně vymezena, kdy i tomu tak skutečně je. Naštěstí jak je ze zákona č. 155/1991 Sb. a metodického pokynu MPSV závazného pro posudkové lékaře patrné, při posudcích je potřeba zvážit a hlavně posudkovými lékaři řádně obhájit řadu klíčových bodů, jenž nakonec mohou celou strohost vyhlášky či její přílohu vyvážit. Fakt, že se tomu tak neděje je věc druhá, však máme-li se bránit musíme nejprve vědět jak, mít přehled o svých nárocích a možnostech, kdy právě znalost zákonných předpisů nám v tomto může výrazně pomoci. Dbejte proto, aby mimo zákonné požadavky byla u Vašich posudků naplněna také maximální odborná přesvědčivost co se posudkových nálezů týče, kdy pokud tomu tak není (což je pravidlem) využijte svého práva na obranu a bojujte. Díky této mé a naší společné iniciativě pak již nebudete na svůj boj sami.


Témata k řešení...

Invalidní důchody

"ID"
Zákon o důchodovém pojištění, vyhláška č. 359/2009 sb., zpětné určení data vzniku invalidity a další tipy.
...číst více

Příspěvek na péči

"PNP"
Teoretický rozbor zákona o sociálních službách a vyhláška č. 505/2006 sb., vše doplněno o důležitý judikát.
...číst více

Pracovní neschopnost

"PN"
Zákon o nemocenském pojištění, dočasná pracovní neschopnost / nemocenská, modelové situace a části zákoníku práce.
...číst více

Průkazy "ZTP"

"ZTP"
Poskytování dávek osobám se zdravotním postižením zde rozvedené v problematice průkazů “TP, ZTP a ZTP/P” a zákona č. 329/2011 Sb.
...číst více

Účelová posuzování

"§ § §"
Série článků rozebírající skutečný stav handicapovaných v soukolí českého posudkového práva i justice.
...číst více

Opravné prostředky

"OP"
Námitky a odvolání v různých verzích kontextu zde uvedených "témat k řešení" ...
...získat ZDARMA

Toto rozlišení není podporováno. Otočte Váš přístroj do horizontální pozice...