Dle ve výše zmíněném úvodním odstavci řečeném, prvním klíčovým ustanovením tam řečeného rozptylu budiž § 55 definující pro nás důležitou formulaci tzv. dočasné pracovní neschopnosti. Tuto také definuji dále uvedenou citací, kdy rozvádím a vysvětluji i pro nás také důležité tam uvedené body a její úskalí:
(1): Dočasnou pracovní neschopností se rozumí stav, který pro poruchu zdraví nebo jiné v tomto zákoně uvedené důvody neumožňuje pojištěnci
a) vykonávat dosavadní pojištěnou činnost a trvá-li porucha zdraví déle než 180 kalendářních dní, i jinou než dosavadní pojištěnou činnost,
b) plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání podle zvláštního právního předpisu (dále jen „povinnost uchazeče o zaměstnání“), vznikla-li dočasná pracovní neschopnost v ochranné lhůtě nebo trvá-li dočasná pracovní neschopnost po skončení dosavadní pojištěné činnosti, a to i když pojištěnec není uchazečem o zaměstnání.
Ke zmíněnému asi netřeba moc co rozvádět, kdy však ještě upřesním bod b) a tam zmíněnou tzv. „ochrannou lhůtu“. Její definice také myslím nebude na škodu, kdy „v případě uplatňování nároku na nemocenskou činí 7 kalendářních dnů ode dne skončení zaměstnání, které zakládalo účast na nemocenském pojištění. U zaměstnání kratších než 7 kalendářních dnů činí ochranná lhůta pouze tolik dnů, kolik činilo toto poslední zaměstnání.“
Co se vzniku pracovní neschopnosti týče, je ustanoven v § 57, kdy však tam zpravidla nebývá žádný problém, stejně jako u § 58 definujícího její průběh. Kde však problém či zde lépe řečeno někdy i překvapení nastává, je ukončení dočasné pracovní neschopnosti při přiznání invalidního důchodu definované v § 59 odst. 2, který zde také pro jistotu ocituji a doporučuji k prostudování. Ne vždy je toto všem jasné, kdy i toto může být někdy posudkovým orgánem zneužité v náš neprospěch. K tomuto se však dostanu dále, kdy nyní zatím jen citace zmíněného paragrafu s podstatným sdělením – pokud nás posudkový orgán shledá invalidním, pozbýváme nároku dočasné pracovní neschopnosti a začínáme pobírat invalidní důchod, máme-li k němu splněny veškeré další požadavky zejména co se doby pojištění v rozhodném období týče. Více k dočasné pracovní neschopnosti však viz. citace řečeného § 59 odst.2) níže:
Dočasná pracovní neschopnost končí třicátým dnem ode dne následujícího po dni, v němž byl pojištěnec posudkem Institutu posuzování zdravotního stavu uznán invalidním nebo invalidním ve vyšším stupni invalidity anebo invalidním nebo invalidním ve vyšším stupni invalidity na základě výsledku řízení o námitkách. Byl-li pojištěnec uznán invalidním na základě výsledku soudního řízení o žalobě, končí dočasná pracovní neschopnost třicátým dnem ode dne následujícího po dni, v němž orgán rozhodující o invalidním důchodu obdržel rozhodnutí soudu; tento orgán je povinen neprodleně písemně vyrozumět ošetřujícího lékaře o tom, v kterém dni toto rozhodnutí soudu obdržel. Ošetřující lékař vyznačí den ukončení dočasné pracovní neschopnosti z důvodu uznání invalidity na předepsaném tiskopisu.
V návaznosti na výše uvedené je pak důležitý i § 66 zejména odst.3 zmíněného zákona o nemocenském pojištění, jako celek ustanovující posuzování pracovní schopnosti po uplynutí podpůrčí doby. Právě zmíněný paragraf a zejména odst. 3) by nám pak neměl ujít pozornosti, kdy právě on bývá počátkem našeho sporu s posudkovým orgánem. Už z citace jeho znění je patrné, že zde může posudkový orgán pracovní neschopnost i sám ukončit, také v návaznosti na níže uvedený § 75 téhož zákona. Že se takto nestává úplně často je sice pravda, kdy většinou k ukončení dočasné pracovní neschopnosti posudkoví lékaři vyzvou Vašeho zejména praktického lékaře, tyto situace ukončení se však dějí a je potřeba umět na ně adekvátně reagovat. K tématu se dostanu i níže v trochu jiném kontextu, kdy však zde podotknu důležitý fakt případného opravného prostředku. I když i zde k tomuto tématu je samostatný odkaz, myslím není od věci zde také na možnost a zejména lhůty podání odvolání upozornit. Pokud by tedy došlo do situace nutného odvolání, je jej zde možno podat, však ve lhůtě do 3 dnů od oznámení ukončení, a to u OSSZ. Na toto je potřeba dát pozor, kdy ona lhůta 3 dnů je opravdu šibeniční. Naštěstí však máte k dispozici i vzor odvolání, kdy jej také v případě potřeby neváhejte použít. Co se citace výše uvedeného týče, uvádím níže § 75 odst. 1) v návaznosti na zde již zmíněný § 66 odst. 3:
(1) Zjistí-li orgán nemocenského pojištění, že jsou důvody pro ukončení dočasné pracovní neschopnosti, potřeby ošetřování nebo potřeby dlouhodobé péče, rozhodne o ukončení dočasné pracovní neschopnosti, potřeby ošetřování nebo potřeby dlouhodobé péče, pokud ji neukončil ošetřující lékař, a to na předepsaném tiskopise.
Ke zmíněnému není od věci rozebrat také § 75a, kdy právě také tento paragraf bývá posudkovým orgánem zneužit v odůvodnění jejich postoje. Uvádím jej zde i proto, abychom také věděli dle jakých definicí ustanovení zákona o nemocenském pojištění nás uschopnili, kdy zmíněný § 75a cituji v plném znění:
(1): Nejpozději do 30 dnů před uplynutím podpůrčí doby zhodnotí ošetřující lékař spolu s lékařem orgánu nemocenského pojištění zdravotní stav a dosavadní průběh dočasné pracovní neschopnosti pojištěnce za účelem zjištění, zda
a) lze očekávat, že pojištěnec před uplynutím podpůrčí doby nabude pracovní schopnost,
b) existují zdravotní důvody pro předpoklad, že pojištěnec nabude pracovní schopnost v krátké době po uplynutí podpůrčí doby, nebo
c) je zdravotní stav pojištěnce dlouhodobě nepříznivý podle zákona o důchodovém pojištění.
(2): S výsledkem zhodnocení podle odst. 1 seznámí ošetřující lékař pojištěnce a v návaznosti na výsledek tohoto zhodnocení ho současně informuje o možnostech dalšího postupu.
(3): Pro průběh zhodnocení zdravotního stavu a dosavadního průběhu dočasné pracovní neschopnosti platí § 74 odst. 2 a 5 obdobně. Toto zhodnocení a jeho výsledek zaznamená ošetřující lékař ve zdravotnické dokumentaci.
Co se dalšího rozboru zde zmíněného zákona týče, je možná dobré také uvést § 77 ustanovující možnost zapůjčovat naší zdravotní dokumentaci, bez našeho vědomí, právě orgánu nemocenského pojištění v rozsahu jimi určeném. Toto je pro některé z nás dosti choulostivé a citlivé téma v praxi vyznačující se putováním naší „zdravotní karty“ vedené praktikem, někde mimo jeho ordinaci. Že toto není pro nás úplně dobrou zprávou je i fakt docela běžné praxe praktických lékařů vydávat naší zdravotní dokumentaci celou, bez ohledu na požadavek orgánu posudkového. Jinak řečeno, naše zdravotní dokumentace takto putuje v plném rozsahu, kdy nějaká zásada ochrany osobních údajů či lékařského tajemství zde úplně v pořádku není. Fakt, že posudkový orgán je pak také de facto naší protistranou sporu věcí příliš neprospívá, zejména pokud jde o naší kompletní zdravotní anamnézu prakticky pokrývající dobu celého života. Každopádně zákon je zákon, kdy však zde poměrně pro nás nešťastně pojat, také vzhledem k situaci se okolo posudkového lékařství nyní dějící.
Tímto bych pak výčet dalších paragrafů zákona o nemocenském pojištění ve vymezeném okruhu posudkového lékařství ukončil, i když bych se ještě rád zastavil a dále zpětně navázal k rozptylu § 74 – 75 řešící kontroly posuzování zdravotního stavu pro účely pojištění orgány nemocenského pojištění.