Právní  Osvěta
...v oblasti lékařské posudkové služby a témat okolo
Příspěvek na péči
Příspěvek na péči
15.9. 2024 - Martin Prymus - Skupina Občanské Spravedlnosti

Vedle invalidních důchodů a pracovní neschopnosti je zde, jak již nadpis avizuje, další velké téma řešící příspěvky na péči. Opět jako u invalidních důchodů ani zde nechci moc zabíhat do všeobecně známých a lehce dostupných informací oficiálního webu MPSV, kde je také samotný příspěvek na péči dopodrobna vysvětlen. Samotný odkaz na web MPSV najdete pod tímto odkazem, kdy zde primárně doporučuji jeho prostudování k seznámení se se základními informacemi příspěvku samého. Proto také místo všeobecných informací co se úvodu do problematiky týče, začnu tím co tento příspěvek, LPS a nás de facto spojuje, kdy téma takto směřuji vůči zákonným předpisům dané problematice vlastní. Mimo zmíněné však ještě menší vsuvkou odkáži i na přímo návazný odkaz a předmluvu, úvod tématu zdejší právní osvěty, který uvádí a vysvětluje celé právní pojetí zejména posudkového orgánu jako celku. Konečně pak v kontextu příspěvku na péči vlastní, naváži a přímo odkazuji k zákonu č. 108/2006 Sb., zákoně o sociálních službách ve znění pozdějších předpisů, jenž je pro handicapované a nemohoucí, také i pečující spolu s dále rozvedenou vyhláškou č. 505/2006 sb. zde klíčový, využívaný v rámci procesu posuzování či hodnocení míry stupně závislosti na péči. Takto se pak snažím poukázat na ty jejich klíčové součástí, které jsou řekněme posudkovými lékaři zneužívané v náš neprospěch, kdy kladu důraz na informovanost v oblasti posuzování a případného zneužití výkladu nejen odborných nálezů, ale i zákonných předpisů jako takových. Také z tohoto důvodu zde dále pokračuji výhradně jen rozborem jednotlivých zákonných předpisů, kdy začnu nejprve zákonem č. 108/2006 Sb., zákona o sociálních službách, byť je pro nás více palčivější vyhláška č. 505/2006 sb. dále upravující právě zmíněný zákon. Vzhledem k posloupnosti právních předpisů je i tento postup vhodnější, kdy jej také i zde sám níže aplikuji. Nakonec pak přidám i několik zde důležitých judikátů upravující správný výklad zákona i na něm návazné vyhlášky.

Co se zákona samotného týče dle § 1 odst. 1 tam upravuje „podmínky poskytování pomoci a podpory fyzickým osobám v nepříznivé sociální situaci (dále jen "osoba") prostřednictvím sociálních služeb a příspěvku na péči...“, kdy další předmět úpravy podmínek je i např. oprávnění poskytování sociálních služeb, výkon veřejné správy sociálních služeb či oblasti předpokladů pro výkon povolání sociálního pracovníka, jenž pro nás při boji proti orgánům sociálního zabezpečení nejsou jistě primárně až tak zajímavé. Proto i zde volím řekněme střídmý vhled do zákona samotného, kdy bych začal výkladem pro náš účel důležitých pojmů v zákonu vymezených k § 3 řešící viz. citace:

b) nepříznivá sociální situací oslabení nebo ztráta schopnosti z důvodu věku, nepříznivého zdravotního stavu, pro krizovou sociální situaci, životní návyky a způsob života vedoucí ke konfliktu se společností, sociálně znevýhodňující prostředí, ohrožení práv a zájmů trestnou činností jiné fyzické osoby nebo z jiných závažných důvodů řešit vzniklou situaci tak, aby toto řešení podporovalo sociální začlenění a ochranu před sociálním vyloučením,

c) dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem zdravotní stav, který podle poznatků lékařské vědy trvá nebo má trvat déle než 1 rok, a který omezuje funkční schopnosti nutné pro zvládání základních životních potřeb,

d) přirozený sociálním prostředím rodina a sociální vazby k osobám blízkým, domácnost osoby a sociální vazby k dalším osobám, se kterými sdílí domácnost, a místa, kde osoby pracují, vzdělávají se a realizují běžné sociální aktivity,

e) sociální začleňováním proces, který zajišťuje, že osoby sociálně vyloučené nebo sociálním vyloučením ohrožené dosáhnou příležitostí a možností, které jim napomáhají plně se zapojit do ekonomického, sociálního i kulturního života společnosti a žít způsobem, který je ve společnosti považován za běžný,

f) sociální vyloučení vyčlenění osoby mimo běžný život společnosti a nemožnost se do něj zapojit v důsledku nepříznivé sociální situace,

g) zdravotní postižení tělesné, mentální, duševní, smyslové nebo kombinované postižení, jehož dopady činí nebo mohou činit osobu závislou na pomoci jiné osoby,

K výše uvedenému paragrafu 3 je pak důležitý také § 4 upravující okruh oprávněných osob u nároku na péči při splnění tam uvedených podmínek. Úprava je poměrně rozsáhlá, mnohobodová, kdy si úplně nejsem jist je-li citace zákona samotného zde úplně vhodná. Kdyby někdo potřeboval hlubší náhled doporučuji prostudovat přímo zákon samotný. Při procházení zákona bych neopomenul také rozmezí § 7 – 10 upravující podmínky nároku příspěvku na péči, kdy o samotném příspěvku rozhoduje příslušný Úřad práce a nárok na něj má osoba splňující zejména znění § 7 odst. 2:

...."osoba uvedená v § 4 odst. 1, která z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu potřebuje pomoc jiné fyzické osoby při zvládání základních životních potřeb v rozsahu stanoveném stupněm závislosti podle § 8, pokud jí tuto pomoc poskytuje osoba blízká nebo asistent sociální péče uvedený v § 83 nebo poskytovatel sociálních služeb, který je zapsán v registru poskytovatelů sociálních služeb podle § 85 odst. 1, nebo dětský domov, anebo speciální lůžkové zdravotnické zařízení hospicového typu; nárok na příspěvek má tato osoba i po dobu, po kterou je jí podle zvláštního právního předpisu poskytována zdravotní péče v průběhu hospitalizace.“

Klíčovým paragrafem je pak také § 8 ustanovující stupně závislosti osoby závislé na pomoci jiné osoby, tedy ustanovuje závislosti od prvního do čtvrtého stupně, kdy první stupeň je nejlehčí a čtvrtý naopak reprezentuje úplnou závislost na pomoci osoby druhé. Co je důležité zmínit, jednotlivé stupně „závislosti“ jsou kvalifikovány jinak u osob do a po osmnácti letech života, zde co se výše příspěvku týče. Paradoxně po osmnáctém roku života závislé osoby výše příspěvku u jednotlivých stupňů klesá, což upravuje § 11, kdy toto je pro mnohé nemilé překvapení zvláště když člověk pečuje o v podstatě dospělého člověka, zpravidla člena rodiny (ne jen samozřejmě), kdy taková práce pak bývá pro pečovatele i často fyzicky mnohem náročnější. Klíčový je rovněž § 9 zejména při posuzování stupně závislosti co se hodnocení schopností zvládat tam přímo uvedených deset základních životních potřeb týče. Stupeň závislosti k tomuto paragrafu pak ustanovuje § 8 a tam u každého stupně uvedený počet základních životních potřeb, jenž osoba závislá není schopna samostatně vykonávat. Při posuzování stupně závislosti se pak hodnotí schopnost zvládat následující:

a) mobilita, b) orientace, c) komunikace, d) stravování, e) oblékání a obouvání, f) tělesná hygiena, g) výkon fyziologické potřeby, h) péče o zdraví – pozn. hodnotí i) osobní aktivity, j) péče o domácnost.

V § 9 a v něm ustanovených odstavcích jsou následně uvedeny další podmínky jednotlivé body výše dále upravující, kdy bližší vymezení schopností zvládat základní životní potřeby a způsob jejich hodnocení stanoví vyhláška č. 505/2006 Sb. rozvedena dále v tomto odkazu kapitoly. Jako malou poznámku bych zde uvedl, že ačkoliv se to na první pohled nezdá, právě tento paragraf je většinou základem nesvárů mezi námi postiženými a posudkovými závěry sociálních orgánů. Má-li proto kdokoliv o příspěvek na péči zájem, opakovaně doporučuji oficiální web MPSV, který se příspěvku z obecného hlediska věnuje podrobněji. Na webu jsou rovněž uvedeny další doplňující informace k podání žádosti dle např. tam uvedeného formuláře. Tento odkaz je pak míněný jako souhrn všeobecných informací, druhý zde uvedený naopak cílí více do hloubky, kdy se jedná o metodický pokyn určený přímo lékařům posudkové služby (pro nás důležitý jako zdroj informací). Zde si však neodpustím jízlivou poznámku týkající se nedodržování zásad v metodickém pokynu uvedených, kdy však toto nebývá úplně vždy pravidlem, ale ani výjimkou.

Příspěvek na péči - obecně
Posuzování stupně závislosti pro účely příspěvku na péči

Co se výše příspěvku na péči týká, je ustanovena v § 11 v celé své šíři. Pro nás důležitý je také § 21 v celém svém znění, kdy stanovuje povinnost žadatele o příspěvek podrobit se vyšetření zdravotního stavu, zde navíc doplněné o šetření sociální. V kontextu LPS, nejen, je to u zdravotního vyšetření již známá klasika řekněme jejich známého a svérázného postoje, kdy však je důležité dbát obezřetnosti také u šetření sociálního, zde v návaznosti na níže uvedenou přílohu vyhlášky č. 505/2006 Sb. Právě zde bývaly zejména za ministra Drábka problémy, kdy sociální pracovnice si výsledky šetření někdy „přikrášlily“ či pokládaly tzv. sugestivní otázky při zjišťování schopností vykonávat samostatně některé základní životní potřeby posuzované osoby. Popisované se týkalo zejména starších osob, penzistů v pokročilém seniorském věku. Na toto jako rodinní příslušníci pozor, kdy však neupozorňuji jen na svou vlastní rodinnou zkušenost získanou péčí o prarodiče v době úřadování poněkud antisociálně nastaveného ministra tehdejších sociálních věcí. Bohužel toto se i dle našich členů facebookové skupiny "Postižení proti ČSSZ" děje i nyní, byť s nižší či nám známou intenzitou.

Co se pak dalších částí zákona týče, samotné řízení o příspěvku upravuje rozmezí § 23 – 28, kdy další znění zákona upravuje druhy a formy sociálních služeb včetně úhrady nákladů za jejich poskytování. Samotné podmínky poskytování sociálních služeb a na to navázanou právní úpravu pak již při účelu tohoto materiálu „manuálu“ asi příliš rozvádět netřeba. Co naopak potřeba rozvádět je, je příloha zákona samotného neboli vyhláška č. 505/2006 Sb. - vyhláška, kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách. Přímo navazuje na tzv. „zmocňovací ustanovení“ § 119 zákona, zde zejména odst. 2 říkajíc: Ministerstvo vydá vyhlášku k provedení § 9 odst. 6, § 35 odst. 2, § 73 odst. 3, § 74 odst. 3, § 75 odst. 1, § 76 odst. 1, § 85 odst. 4, § 91 odst. 3 písm. c), § 93a odst. 1, § 99 odst. 3, § 101a odst. 3, § 105a a § 116 odst. 5 a 6.

Na výše zde primárně uvedený a detailněji rozvedený zákon o sociálních službách pak přímo navazuje i níže rozepsaná vyhláška č. 505/2006 Sb., kde se v její příloze ustanovují i tzv. podmínky vymezení schopností zvládat základní životní potřeby. Právě toto je pak klíčový faktor často posudkovými lékaři překrucován, kdy i proto zde na toto upozorňuji a vybízím k opatrnosti.

Před tím mi však dovolte zdůraznit ještě pár pojmů spajtým s výše uvedeným zákonem o sociálních službách, dále také rozvedených ve zde zmíněné vyhlášce č. 505/2005 sb. Znění níže uvedených pojmů je beze změny převzato z rigorózní práce Mgr. Kateřiny Trčkové, dostupné pod tímto odkazem, se tímto tématem také velmi odborně a dopodrobna zabývající.

Zdravotní postižení se považuje tělesné, mentální, duševní, smyslové nebo kombinované postižení, jehož dopady činí nebo mohou činit osobu závislou na pomoci jiné osoby [(§ 3 písm. g) zákona o sociálních službách)].

Závislost na pomoci jiné fyzické osoby je definována jako stav, kdy osoba zdůvodu DNZS potřebuje každodenní pomoc nebo dohled při zákonem předepsaného počtu úkonů péče o vlastní osobu a soběstačnosti. Úkony péče o vlastní osobu jsou v podstatě úkony, které se každodenně opakují a zajišťují existenci osoby, úkony soběstačnosti jsou zejména úkony potřebné k širšímu sociálnímu začlenění posuzované osoby.

Sociální šetření je předepsaným podkladem při posuzování stupně závislosti osoby pro účely příspěvku na péči, při kterém se zjišťuje schopnost samostatného života osoby v přirozeném sociálním prostředí z hlediska péče o vlastní osobu a soběstačnosti, přičemž je respektován stupeň biopsychosociálního vývoje osoby do 18 let věku. Cílem sociálního šetření není určování stupně závislosti, ale poskytnutí ucelené informace lékaři LPS o potřebách posuzované osoby tak, jak se jeví v jejím přirozeném sociálním prostředí. Zároveň má umožnit lékaři LPS zaměřit se při posouzení zdravotního stavu na ty skutečnosti, které se jeví ze sociálního šetření jako významné pro uznání stupně závislosti.

Co se vyhlášky samotné týče, je velmi důležitá prakticky v celém svém znění, kdy však pro samotný příspěvek je důležitá svojí přílohou uvedenou na samém jejím konci. Naleznete jí např. zde pod tímto odkazem, kdy zde nejprve odkáži na první částí jejího ustanovení v rozmezí § 1 – § 2c stanovující způsoby hodnocení a schopnosti zvládat základní životní potřeby. Část druhá navazuje ustanovením rozsahu úkonů poskytovaných v rámci základních činností u jednotlivých druhů sociálních služeb včetně maximální výše úhrad za poskytování některých sociálních služeb, tam uvedených v rozmezí § 3 – § 35. V posudkovém kontextu je však jak jsme již avizoval nejdůležitější příloha vyhlášky samotné, zejména její část prví vymezující schopnosti zvládat základní životní potřeby. Rozvádí § 9 výše uvedeného nadřazeného zákon č. 108/2006 Sb. a v něm uvedené body základních životních potřeb v rámci stupně závislosti je tam hodnotící.

Zde pak mimo jiné upozorňuji či nabádám k obezřetnosti při domácím sociálním šetřením s těmito body spjatými. Jak již bylo uvedeno, někteří úřednici pokládají sugestivní otázky, překrucují realitu a tím své poznatky opřené o své dojmy zaznamenávají a následně vyhodnocují. Pokud tedy o podobný příspěvek žádáte a probíhá-li úřední šetření formou dotazování posuzujícího, prosím minimálně jej o těchto rizicích poučte či v případě seniorů v pokročilém věku buďte šetření přítomni.

Mimo uvedenou vyhlášku pak ještě závěrem naváži zde poměrně klíčovým a posudkovými orgány ne vždy respektovaným judikátem co se schopnosti výkonu základních životních potřeb týče. Jde v něm o řekněme četnost schopností při posuzování zvládnutí konkrétní životní potřeby dané přílohou vyhlášky výše citované, kde platí, že pokud dotyčný v daném bodě vyhlášky nezvládne byť jen jedinou činnost, musí být daný bod neuznán jako celek. Toto si posudkoví lékaři někdy vykládají opačně či jinak účelově, kdy i na toto bych zde rád upozornil. Citaci judikátu v jeho klíčové části pak prezentuji níže.

Judikát 3 Ads 50/2013 – 32 NSS ze dne 02.04.2014 pod tímto odkazem a z něj vyplývající znění:Pokud z podkladů lékařského posudku vyplývá, že posuzovaný některou z aktivit nutných pro celkové zvládnutí určité životní potřeby sám a bez pomoci jiné osoby nezvládá, a orgány lékařské posudkové služby přesto takovou základní životní potřebu považují za zvládanou, je jejich povinností tento závěr dostatečně a přesvědčivě odůvodnit. A to odůvodnění je zde klíčové, kdy pro posudky všeobecně platí: judikatura Nejvyššího správního soudu z níž vyplývá konstantně zastávaný názor, že „posouzení stupně závislosti osoby pro účely rozhodování o příspěvku na péči v řízení v I. stupni i v řízení odvolacím musí vycházet z hodnocení všech podkladů uvedených v § 25 odst. 3 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Na výsledný lékařský posudek, který je v tomto řízení stěžejním důkazem, je třeba klást požadavek úplnosti a přesvědčivosti (viz blíže rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 23. 9. 2009, č.j. 4 Ads 57/2009 - 53, přístupný na www.nssoud.cz). Nenaplnění těchto požadavků je vadou řízení před správním orgánem ve smyslu § 76 odst. 1 písm. b) s. ř. s. (viz blíže rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 23. 9. 2009, č.j. 4 Ads 57/2009 - 53, přístupný na www.nssoud.cz). Nenaplnění těchto požadavků je vadou řízení před správním orgánem ve smyslu § 76 odst. 1 písm. b) s. ř. s.

Pak také platí toto: V dané věci je podstatným posudkovým kritériem pravidlo zavedené do citované vyhlášky novelizací cestou vyhlášky č. 391/2011 Sb. s účinností od 1. 1. 2012, podle něhož platí, že „pokud osoba není schopna z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu zvládat alespoň jednu z aktivit, která je pro schopnost zvládat základní životní potřebu vymezena v příloze č. 1 k této vyhlášce, není schopna základní životní potřebu zvládat, a to bez ohledu na příčinu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu.


Témata k řešení...

Invalidní důchody

"ID"
Zákon o důchodovém pojištění, vyhláška č. 359/2009 sb., zpětné určení data vzniku invalidity a další tipy.
...číst více

Příspěvek na péči

"PNP"
Teoretický rozbor zákona o sociálních službách a vyhláška č. 505/2006 sb., vše doplněno o důležitý judikát.
...číst více

Pracovní neschopnost

"PN"
Zákon o nemocenském pojištění, dočasná pracovní neschopnost / nemocenská, modelové situace a části zákoníku práce.
...číst více

Průkazy "ZTP"

"ZTP"
Poskytování dávek osobám se zdravotním postižením zde rozvedené v problematice průkazů “TP, ZTP a ZTP/P” a zákona č. 329/2011 Sb.
...číst více

Účelová posuzování

"§ § §"
Série článků rozebírající skutečný stav handicapovaných v soukolí českého posudkového práva i justice.
...číst více

Opravné prostředky

"OP"
Námitky a odvolání v různých verzích kontextu zde uvedených "témat k řešení" ...
...získat ZDARMA

Toto rozlišení není podporováno. Otočte Váš přístroj do horizontální pozice...