Primární právní předpis, jenž je také stěžejním v oblasti posuzování zdravotního stavu občanů v sociálním zabezpečení neboli zákon č. 582/1991 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Ustanovuje účel, kterým orgány sociálního zabezpečení “posuzují stav a pracovní schopnost fyzických osob pro účely pojištění a pro účely poskytnutí dávek a mimořádných výhod podle jiných právních předpisů při zjišťovacích a kontrolních lékařských prohlídkách“. Hlouběji pak „upravuje organizační uspořádání sociálního zabezpečení (§ 3), působnost Ministerstva práce a sociálních věcí (§ 4), působnost České správy sociálního zabezpečení (§ 5), okresních správ sociálního zabezpečení (§ 6) včetně vymezení místní příslušnosti (§ 7)“. Co se samotného organizačního uspořádání týče je toto upraveno zněním § 3, kdy orgány sociálního zabezpečení jsou:
a) ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV),
b) Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ),
c) územní správy sociálního zabezpečení (OSSZ),
d) Institut posuzování zdravotního stavu (IPZS)
e)ministerstvo vnitra (MV),
f) ministerstvo spravedlnosti (MS),
g) ministerstvo obrany (MO).
Mimo zmíněné je pak důležité také pokračování § 3, zde 3a ustanovující zařazení ČSSZ a IPZS do struktury orgánů sociálního zabezpečení. Jelikož se zde jedná o novou úpravu, uvádím celé znění. Důležité je toto vše pak zejména při pochopení tzv. systémové podjatosti v konečném důsledku řešící také možnou účelovost posuzování zdravotního stavu nás zejména handicapovaných žadatelů. O tom však dále.
(1): Česká správa sociálního zabezpečení, Institut posuzování zdravotního stavu a územní správy sociálního zabezpečení jsou správními úřady. Česká správa sociálního zabezpečení je účetní jednotkou. Pro účely hospodaření s majetkem státu, včetně prostředků státního rozpočtu, účetnictví, služebních vztahů státních zaměstnanců a pracovněprávních vztahů má Institut posuzování zdravotního stavu a územní správy sociálního zabezpečení postavení vnitřních organizačních jednotek České správy sociálního zabezpečení.
(2): Služební vztahy státních zaměstnanců v České správě sociálního zabezpečení, v Institutu posuzování zdravotního stavu a v územních správách sociálního zabezpečení se řídí zákonem o státní službě. Pracovněprávní vztahy zaměstnanců v České správě sociálního zabezpečení, v Institutu posuzování zdravotního stavu a v územních správách sociálního zabezpečení se řídí zákoníkem práce.
(3): V čele České správy sociálního zabezpečení je ústřední ředitel; jeho výběr, jmenování a odvolání se řídí zákonem o státní službě. V čele Institutu posuzování zdravotního stavu a územní správy sociálního zabezpečení je ředitel; jeho výběr, jmenování a odvolání se řídí zákonem o státní službě.
Co se zmíněného Institutu posuzování zdravotního stavu týče (IPZS), je dobré zmínit také § 6b ustanovující rozsah jeho působnosti. Toto je důležité zejména v komparaci s LPS MPSV, která je pak využívána stále, ale jen u soudních přezkumů v případě žalob proti rozhodnutím ČSSZ postavených právě na posudcích zde a níže uvedené IPZS.
Samontný § 6 definující Institut posuzování zdravotního stavu (IPZS) pak ve svém celém znění uvádím zde:
(1): Zřizuje se Institut posuzovaní zdravotního stavu se sídlem v Hradci Králové. Institut posuzování zdravotního stavu je správním úřadem s celostátní působností.
(2): Institut posuzování zdravotního stavu
a) posuzuje zdravotní stav a pracovní schopnost občanů v rozsahu stanoveném tímto zákonem ( § 8),
b) doporučuje v rámci kontrolní lékařské prohlídky ( § 8 odst. 3) zařazení fyzických osob, které přestaly být invalidními, na pracovní rehabilitaci podle zákona o zaměstnanosti,
c) vyrozumívá písemně ošetřujícího lékaře o tom, že občan, který je dočasně práce neschopný, byl uznán invalidním na základě soudního řízení o žalobě,
d) zajišťuje podklady k posuzování zdravotního stavu v rozsahu vyplývajícím z přímo použitelných předpisů Evropské unie a z mezinárodních smluv,
e) spolupracuje s územními správami sociálního zabezpečení při poskytování odborné pomoci občanům a zaměstnavatelům ve věcech sociálního zabezpečení podle § 6 odst. 3 písm. l).
Za zmínku zde stojí také § 7 v návaznosti na námitky a odkaz zde opravných prostředků vedený, kdy ustanovuje další kritéria IPZS při posuzování invalidity a dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu dítěte, a jeho neschopnost vykonávat z důvodu tohoto zdravotního stavu výdělečnou činnost pro účely řízení o námitkách. Zde proto uvedu celou jeho citaci, kdy i tento paragraf je hodný prostudování.
Institut posuzování zdravotního stavu posuzuje invaliditu a dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav dítěte a jeho neschopnost vykonávat z důvodu tohoto zdravotního stavu výdělečnou činnost pro účely řízení o námitkách (§ 88). Institut posuzování zdravotního stavu posuzuje, zda jde o osobu zdravotně znevýhodněnou pro účely odvolacího řízení. Rozhoduje-li o důchodu orgán sociálního zabezpečení uvedený v § 9 odst. 1, vydává Institut posuzování zdravotního stavu posudky podle věty první na základě žádosti tohoto orgánu. Úkoly Institutu posuzování zdravotního stavu podle vět první a druhé může plnit pouze lékař. Z posuzování podle vět první a druhé je vyloučen lékař, který tutéž věc posuzoval nebo pro takové posouzení vypracoval podklad pro účely rozhodnutí správního orgánu v prvním stupni řízení. Posuzování zdravotního stavu podle vět první a druhé musí být vedeno odděleně od posuzování zdravotního stavu pro rozhodování orgánu sociálního zabezpečení v prvním stupni řízení a nemohou se na něm podílet osoby, které se účastnily řízení o vydání rozhodnutí v prvním stupni řízení.
V kontextu IPZS je následně u tohoto zákona velmi významný i § 8 – Posuzování zdravotního stavu a pracovní schopnosti závazné pro OSSZ. Dle § 8 odst. 1 pak IPZS posuzuje zdravotní stav a pracovní schopnost fyzických osob pro účely sociálního zabezpečení a pro účely poskytnutí dávek a průkazu osoby se zdravotním postižením, podle jiných právních předpisů při zjišťovacích a kontrolních lékařských prohlídkách. Za tím účelem pak posuzují:
a) invaliditu a změnu stupně invalidity,
b) dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav dítěte a jeho neschopnost vykonávat z důvodu tohoto zdravotního stavu výdělečnou činnost,
c) zda jde o osobu zdravotně znevýhodněnou,
e) schopnost pohyblivosti a orientace pro účely řízení o přiznání průkazu osoby se zdravotním postižením a zda jde pro účely příspěvku na zvláštní pomůcku o osobu s postižením charakteru dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu podle zvláštního právního předpisu a zdravotní stav nevylučuje poskytnutí příspěvku na zvláštní pomůcku,
g)stupeň závislosti fyzické osoby pro účely příspěvku na péči.
Od věci zde není citovat také odst. 2 daného § 8 cituji: Institut posuzování zdravotního stavu provede zjišťovací lékařskou prohlídku na základě žádosti správního orgánu, který vede řízení, pro jehož účely je posudek žádán. Zde k tomuto uvádím, že žádá vždy OSSZ či ČSSZ, ÚP či jiný správní orgán dle ustanovení odst. 3 daného § 8, přičemž posudek jako takový je jen podkladem výsledného rozhodnutí právě zadávajícího správního orgánu. Na toto je potřeba pamatovat, kdy samotný posudek není rozhodnutím !!!
K danému § 8 pak ještě doplním i znění tam odst. 6, kde se ustanovuje řekněme metodika posuzování co se zdrojů posuzovaných „informací“ týče...aneb cituji: Při posuzování podle odst. 1 vychází Institut posuzování zdravotního stavu zejména z nálezu ošetřujícího lékaře, popřípadě také z vyšetření dětského klinického psychologa v případě pervazivních vývojových poruch, výsledků funkčních vyšetření a výsledků vlastního vyšetření lékaře, který plní úkoly Institutu posuzování zdravotního stavu podle odstavce 1, a z podkladů stanovených jinými právními předpisy. Zmíněné zde pak uvádím proto, že někdy dochází k nepochopení odborných nálezů právě posudkovými lékaři či spíše jejich asistenty, kdy takto je značně zkreslen i posudkový závěr. Patrné je to u např. autoimunitních či psychických onemocnění, vzácných onemocnění, kdy právě tam je potřeba dobře porozumět nejprve nemoci samé, pochopit příčinu a teprve pak správně interpretovat odborné nálezy specialistů. Na toto je také potřeba dát si pozor, kdy je také i odborné lékaře poprosit o hlubší a pro laika srozumitelnější odborný nález, lékařskou zprávu. Toto může velmi výrazně pomoci, kdy však i tak se dá říci, že posudky IPZS jako celku většinou v právních nárocích neobstojí.
Nicméně nejen § 8 je pro nás důležitý. Za zmínku stojí také § 16b zabývající se posudkovými komisemi ministerstva práce a sociálních věcí, jejich složení a způsobu rozhodování. Kdo by náhodou netušil, úkolem posudkových komisí MPSV je „nezaujatě“ posuzovat naše námitky proti rozhodnutím lékařů OSSZ, ČSSZ, kdy ona nezaujatost je dána také povinným, zákonně ustanoveným tří členným složením tzv. posudkové komise. Že ona nezaujatost není také tak úplně dodržována je známa snad všem, kdy tomu odpovídají také posudky samotné, prakticky totožné s výsledky „nálezů“, posudků lékařů pod hlavičkou OSSZ. Není divu, posudkové komise patří pod rezort MPSV, jenž je hierarchicky nadřazen samotné ČSSZ, OSSZ. Pochopitelně i objektivita takovýchto posudků je více než sporná, kdy je více než vhodné zvážit podání pro forma tzv. námitky podjatosti, či lépe námitky systémové podjatosti. Pro forma proto, že tuto námitku MPSV většinou nikdy neuzná, kdy se k ní po řádné argumentaci nekloní ani odvolací krajské soudy (má zkušenost), však může býti více než klíčová, minimálně užitečná v dalším případném soudně konaném mimořádném opravném prostředku. Pro její úspěšnost je pak potřeba zejména její detailnost a řádná argumentace podpořená fakty. Zde budiž ukázka mého budoucího vzoru dostupného po případné další online konzultace, dále doplněné třeba i o naše další zjištění v rámci komunitní spolupráce a dokumentování jednotlivých případů, výroků LPS (IPZS) všeobecně. Jestli takovou námitku pak skutečně podáte bude záležet jen na Vás, kdy však způsob fungování struktury ČSSZ pod vedením MPSV v sobě nese minimálně řadu otázek a kauz přímo dychtících po řádném úředně či trestně právním prošetření.
Pokud někoho zajímají další obecné informace o posudkových komisích MPSV, doporučuji oficiální web MPSV, zde pod tímto odkazem: Lékařská posudková služba - oficiální odkaz MPSV
Mimo výše uvedené stojí za zmínku ještě rozmezí § 55 - § 60 téhož zákona ustanovující řízení ve věcech osob zdravotně znevýhodněných jehož posudkoví lékaři rádi využívají i v případech evidentně prokázaného zdravotního postižení vyžadujícího určitý stupeň poklesu pracovní schopnosti, tedy invalidity. Pokud však někdo přímo invalidním není, což může nastat, je status osoby zdravotně znevýhodněného člověka vhodnou pomocí zejména při hledání pro něj vhodného pracovního začlenění. Pozor však, status osoby zdravotně znevýhodněné sám osobě žadateli nepřiznává jakoukoliv dávku, důchod, příspěvek...nic. Na toto je potřeba pamatovat, zejména pokud je Váš zdravotní stav závažnější.
Osoba zdravotně znevýhodněná je pak: „občan, který má zachovánu schopnost vykonávat soustavné zaměstnání nebo jinou výdělečnou činnost, ale jeho schopnost být nebo zůstat pracovně začleněný, vykonávat dosavadní povolání nebo využívat dosavadní kvalifikaci či získat novou, je podstatně omezena. Příčinou tohoto omezení je dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav, který má podle poznatků lékařské vědy trvat déle než rok a podstatně omezuje tělesné, smyslové nebo duševní schopnosti a tím i schopnost pracovního uplatnění. Kritéria jsou uvedena v právních předpisech (zejména v ustanovení § 67 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění zákona č. 136/2014 Sb. - dále jen „zákon o zaměstnanosti“).“ Pokud chce někdo získat více informací dokládám odkaz na web ČSSZ zde: Osoby zdravotně znevýhodněné, kdy i tento odkaz posloužil jako citace pojmu zde samotného.
Výhoda statusu zdravotně znevýhodněné osoby následně umožňuje zaměstnavateli žádat o státní příspěvek vyřizovaný úřadem práce. Takto uznaný člověk, nejen však zdravotně znevýhodněný může žádat o příspěvek v rámci zřízení pracovního místa pro OZP (https://www.mpsv.cz/web/cz/-/prispevek-na-zrizeni-pracovniho-mista-pro-ozp-osvc), kdy i toto může býti pro někoho výhodou. V tomto případě však pozor na jednání s úředníky, kdy se Vám nemusí (alespoň co se mé zkušenosti s pracovníky úřadu práce) dostat pravdivé jednoznačné či ucelené odpovědi. Mnohdy zde doslova platí „co úředník to názor“, názor poškozující vždy Vás, žadatele.
Neméně důležitý je také § 81 - § 90 ustanovující řízení ve věcech důchodového pojištění (včetně námitky či soudního přezkumu).
Zde bych pak mimo jiné zdůraznil také § 84 „jenž pro dokazování v řízeních ve věcech důchodového pojištění povoluje použití technických nosičů dat, mikrografické záznamy, tištěné produkty optického archivačního systému a tištěné nebo fotografické produkty jiné výpočetní techniky místo originálu listiny, podle jehož obsahu byly pořízeny, pokud z povahy věci nevyplývá, že je třeba předložit originál nebo úředně ověřený opis listiny“.
Tento paragraf uvádím proto, že některé pobočky či pracovníci ČSSZ, OSSZ nechtějí či jen neradi přijímají důkazní materiál ve formě digitálních datových nosičů. Pokud k tomu není důvod tak datové nosiče nevyužívejte, lékaři LPS všeobecně jsou lidé vesměs pokročilého důchodového věku a s moderní výpočetní technikou si nerozumí, byť mají často po ruce úředníka OSSZ. Pokud však chcete či potřebujete získat čas či si vytvořit řekněme byrokratický zmatek, chybu úředního postupu, je využití § 84 tou nejlepší volbou.
Poznámka:
V rámci tohoto zákona ve věcech důchodového pojištění včetně opravných prostředků a témat zde řešených, většina je přímo spjatá se správním řádem zákona č.500/2004 Sb. níže v záložce samostatně a rozvedeném.